Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Sportem ku zdraví

Heslo, jež slýcháme v situacích, kdy si sportovec při svém výkonu zlomí ruku, zvrtne kotník, přivodí otřes mozku a další podobné radosti. Je vnímáno veskrze negativně a jak by taky ne.

Ale přečtěte si titulek ještě jednou. Když se oprostíte od významu, ke kterému jej široká veřejnost využívá, vyjadřuje přeci přesný opak. Nechci tu polemizovat nad smyslem zvolání: „Sportem ku zdraví!“, ani se snažit změnit jeho význam, jež jsme si zažili během desítek (možná stovek) let. To mne ani nenapadlo. Ráda bych vám pouze přiblížila svůj pohled na věc. Protože za mě má sport ne jeden skvělý zdravotní benefit.

Rodiče se nás vždy snažili vést ke sportovním aktivitám. Ať už se jednalo o celodenní nedělní procházky, výlety na kolech nebo cvičení v místím oddílu Sokola. Pohyb se tedy automaticky stal součástí mého života a koníčkem již od dětských let. A za (nejen) tohle jsem jim neskutečně vděčná. Aktivity se samozřejmě za ty roky měnily a v každé životní etapě mně bavilo něco jiného, ale hýbala jsem se (a hýbu) stále. Koníček se přetavil ve vášeň a troufám si tvrdit, že to tak zůstane, dokud budu fyzicky schopná se pohnout.

V dětství mi sport dával hlavně kvalitně strávený čas s kamarády. Pohyb byl pro nás hrou. Všichni jsme se znali ze školních lavic a jen co odzvonilo poslední hodině, vyběhli jsme na hřiště hrát na babu, schovku nebo vybíjenou. Vydrželi bychom to snad do druhého dne, ale když maminky zavelely, pelášilo se domů na večeři a po Večerníčku do peřin. V tomto období jsme rozhodně nepřemýšleli nad tím, že ona vybíjená je prospěšná pro naše zdraví, vůbec ne. Mám pocit, že to byla prostě jen potřeba spálit nashromážděnou energii, společně se unavit a hlavně zasmát. Že jsme tou dobou měli nejlepší kondičku v našem životě mi došlo až mnohem později.

Na řadu přichází puberta a hrát na babu začíná být trošku nuda a hlavně „trapný“.  Začíná se objevovat touha líbit se opačnému pohlaví a tím startuje období sportu jako nástroje ke zdokonalení tělesných křivek. Ať už si to přiznáte nebo ne, cvičení bylo v těchto letech spíše nutností nežli zábavou. Kdo z vás, dámy, neskotačil alespoň jednou týdně na aerobiku, aby vyskákal nějaký ten špíček navíc? Já absolvovala snad všechno, co mi v okolí malé vesnice bylo nabídnuto. Kvůli spálení pár kalorií jsem každý den propotila triko. Jednou na kole, jindy na již zmíněném aerobiku, další den doma s Hankou Kynychovou a tak pořád dokola. Vypracovala jsem si návyk a snad i základní svalovou výbavu.

K další změně došlo při přechodu na střední školu. Každý den jsem trávila hodinu na cestě do školy a hodinu ze školy domů. To většinu dní znamenalo opustit dům v brzkých ranních hodinách a doploužit se domů k večeru. Cvičit jsem chtěla, ale muselo to být něco časově méně náročné. Přišla jsem na chuť patnáctiminutovým HIIT tréninkům. Stačilo zapnout youtube kanál a vždycky bylo z čeho vybírat. Tato etapa trvala asi nejdéle, nadchlo mě spojení kardio hopsání s posilováním celého těla. Budovala jsem si fyzičku i sílu.

Shodou náhod jsem jednoho dne zabloudila do fitka, kde lidi zvedali obrovské činky nad hlavu a házeli s nimi o zem, vyhoupli se z visu nad hrazdu, dělali kliky ve stojce a chodili po rukou. No jasně, že mě to uchvátilo. Tohle chci umět! Od té doby je činka nejlepší kámoš a silové cvičení základ mých tréninků. Zjistila jsem totiž, že s čím většími problémy se zrovna potýkáte, tím víc ulevuje praštit s něčím těžkým o zem. A přesně takhle jsem si začala budovat svoji psychickou odolnost. Všechno zlé vypustím na tréninku a na lidi v okolí se pak můžu už jenom usmívat.

Tak to vidíte. Každý pohyb mi něco předal. A může i vám. Zkuste si najít, co vás bude naplňovat. Vždyť co nejhoršího se stane? Maximálně se vám zlepší fyzická kondice, zpevní a vytvaruje tělo, poznáte stejně smýšlející lidi milující pohyb jako vy a budete odolnější vůči stresu. Přiznám se, že poslední bod mě teď drží u sportu především. Čím jsem starší, tím více oceňuji, jak pohyb čistí hlavu od všech zbytečností a uklidňuje.

Autor: Klára Javůrková | úterý 3.12.2019 9:10 | karma článku: 7,47 | přečteno: 209x
  • Další články autora

Klára Javůrková

Láska a data

"...byli spolu často jen pro ten pocit, že nejsi sám někde uprostřed noci..." "Byla to taková láska nestálá, byli spolu jen aby data nestála."

27.10.2020 v 18:25 | Karma: 7,15 | Přečteno: 223x | Diskuse| Ostatní

Klára Javůrková

Kdo taky miluje výzvy?

Proč se vždycky necháme uvrtat do nové výzvy? Co nás na nich láká? Jsou hnacím motorem našeho života, sportovní kariéry či pracovního nasazení?

23.9.2020 v 20:12 | Karma: 3,81 | Přečteno: 150x | Diskuse| Ostatní

Klára Javůrková

Dopis sobě

Psaní dopisů už dočista vymizelo. V dnešním uspěchaném světě je to příliš zdlouhavá a pracná forma komunikace. Vždyť stačí napsat heslovitou zprávu na messengeru. A není to škoda?

8.5.2020 v 8:53 | Karma: 9,07 | Přečteno: 179x | Diskuse| Osobní

Klára Javůrková

Já, já a zase já

Člověk, který je zahleděný sám do sebe, staví sebe a svoje aktivity vždy na první místo, jedná tak, aby z činů měl prospěch pouze a jenom on, nedívá se napravo nalevo, jde přes mrtvoly.

20.4.2020 v 12:25 | Karma: 16,28 | Přečteno: 694x | Diskuse| Ostatní

Klára Javůrková

Jaro v domácím vězení

Sluníčko na nás začíná naplno pouštět své hřejivé paprsky, ptáci už od brzkých ranních hodin pějí ódy, kytičky začínají vykukovat na světlo a zkrátka veškerý život na zemi se má probouzet.

21.3.2020 v 14:31 | Karma: 10,33 | Přečteno: 178x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Nejednáme. Na obzoru je stávka soudních pracovníků, požadují vyšší platy

25. dubna 2024

Premium Odvádějí vysoce odbornou práci, musejí skládat speciální zkoušky, někdy sami vypracovávají drobná...

Pokroková nenávist k Židům. Jak se z univerzit v USA staly filiálky Hamásu

25. dubna 2024

Premium Na elitních amerických univerzitách vyhánějí Židy takovým stylem, že to tam vypadá jako v Německu...

Karafiátovou revoluci zažehla jediná píseň. Portugalsko vyvedla z diktatury

25. dubna 2024

Málokterá revoluce je spojena s písní a květinou, jako se to stalo té portugalské. Před 50 lety se...

Chtěl se odpálit během olympiády v Paříži. Ve Francii zatkli 16letého hocha

24. dubna 2024  22:47

Kriminalisté ve Francii v úterý zadrželi 16letého mladíka francouzské národnosti, který na...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 14
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 360x
Veřejně píšu slohovky, kde odkládám své myšlenky.

Seznam rubrik